Kada tinka?
Šis metodas tikrai ne mano! Bet jis mane sužavėjo, kai stebėjome anglų (gimtosios) kalbos pamoką vienoje Londono mokykloje. Turėtų tikti visiems, dėstantiems literatūrą, o gal ir kitus mokslus (pvz. nagrinėjant istorinius dokumentus).
Iš anksto pasiruoškite:
Eilėraštį 🙂 Šiek tiek perdirbtą… (žr. žemiau).
Metodo esmė:
- Nesakydami mokiniams, ką ir kodėl ruošiamės nagrinėti, supažindinkime juos su „perdirbtu“ eilėraščiu: išrašykime visus eilėraštyje naudojamus žodžius eilute, abėcėlės tvarka, atskirtus kableliu. Jei tas pats žodis kartojasi kelis kartus, ir parašykime jį kelis kartus. Paprašykime vieno mokinio garsiai perskaityti žodžius.
- Priklausomai nuo to, ką norime akcentuoti, paprašykime mokinių (porose, grupelėse ar kitaip) atrasti:
- žodžius, kuriančius atmosferą;
- žodžius, žyminčius veiksmą;
- kokios kalbos dalies daugiausia;
- ar išryškėja kokie nors fonetiniai ypatumai, pvz. gal dominuoja kokie nors garsai;
- kokių kalbos dalių daugiausia;
- kokie žodžiai dažniausiai pasikartoja, o kurie iš unikalių žodžių labiausiai iškrenta iš konteksto;
- ar įmanoma spėti teksto prasmę ir t.t.
- Tik tada imkimės viso eilėraščio teksto.
Privalumai:
Šis metodas padeda mokiniams susitelkti ir į įvairius lingvistinius aspektus. Tai naudinga, kai mokomės analizuoti tekstą įvairiais pjūviais, atpažinti įvairias teksto kūrimo priemones ir pan.
Pavyzdys:
William Wordsworth eilėraštis „Narcizai“
all, along, bay, be, beneath, beside, beside, bliss, breeze, brought, cloud, company, continuous, couch, could, crowd, daffodils, daffodils, dance, danced, dances, dancing, eye, fills, flash, floats, fluttering, gay, gazed, gazed, glance, glee, golden, had, heads, heart, high, hills, host, I, I, I, I, inward, is, jocund, lake, lie, line, little, lonely, margin, me, milky, mood, my, my, never-ending, not, o’er, oft, once, out-did, pensive, pleasure, poet, saw, saw, shine, show, solitude, sparkling, sprightly, stars, stretched, such, ten, that, that, that, their, them, then, they, they, they, thought, thousand, tossing, trees, twinkle, upon, vacant, vales, wandered, waves, waves, way, wealth, what, when, when, which, with, with.
Barbora RM2